Wafle ryżowe już od lat 90. cieszą się bardzo dużą popularnością i uznaniem wśród miłośników zdrowej żywności. Wykonane z ryżu mogą zastępować pieczywo i wspomagać odchudzanie. Czy jednak faktycznie warto ryżowe są zdrowe? Czy wafle ryżowe są zdrowe? Zapraszamy do lektury, z której wszystkiego się dowiesz.

Z artykułu dowiesz się:

  • jak wysoki indeks glikemiczny zawierają wafle ryżowe,
  • kiedy warto po nie sięgnąć,
  • jakie produkty mogą zastępować,
  • jak wybrać najlepsze wafle ryżowe,
  • czy wafle ryżowe są zdrowe.

Wartość odżywcza wafli ryżowych

Obecność składników odżywczych jest kluczowa do tego, aby móc daną przekąskę uznać za zdrową. W przypadku popularnych wafli ryżowych skład budzi pewne wątpliwości wśród dietetyków. Sposób produkcji obejmujący usunięcie całej zewnętrznej warstwy ziarenka ryżu (otręby, kiełki i łuski) sprawia, że ziarno nie jest bogate w błonnik i wiele innych składników. Nie dostarcza również cennych witamin i minerałów. W popularnych na rynku waflach można znaleźć (dla 100 g produktu):

  • około 80 g węglowodanów,
  • 5 g tłuszczy,
  • 10 g białka,
  • 362 mg fosforu,
  • 156 mg magnezu.

Pozostałe minerały występują jedynie w śladowych ilościach. Sam skład nie jest zatem bogaty w cenne dla zdrowia składniki, a spożywane w dłuższej perspektywie wafle mogą nawet prowadzić do problemów zdrowotnych. Niektóre badania wskazują, że w waflach może znajdować się arsen, który stanowi związek rakotwórczy. Największą zaletą jest jedynie niska kaloryczność, gdyż w 100 g mieści się niecałe 400 kcal.

Czy wafle ryżowe są dobre na odchudzanie?

Wafle ryżowe, mimo że często postrzegane jako fit przekąska, nie są dietetycznym wyborem. Produkowane z białego ryżu zawierają wysoki indeks glikemiczny i tym samym od razu po zjedzeniu zwiększają poziom glukozy we krwi. Tym samym utrudniają zrzucenie zbędnych kilogramów, a także stanowią zagrożenie dla chorujących na cukrzycę. Nie są zatem dobrym wyborem na diecie odchudzającej. Rozwiązaniem są wafle ryżowe produkowane z brązowego ryżu. Charakteryzują się niższym indeksem glikemicznym i mogą stanowić alternatywę dla takich przekąsek, jak chipsy.

Kiedy warto jeść wafle ryżowe?

Wysoko przetworzony ryż pod postacią wafli mimo pozbawienia większości składników odżywczych może w pewnym sytuacjach stanowić dobry wybór.

Sprawdzą się po wycieńczającym treningu. Spożycie węglowodanowej przekąski pomoże uzupełnić energię. Są dobrym wyborem dla osób, które nie są w stanie przygotować pełnego posiłku, a potrzebują szybkiego dostarczenia dużych ilości cukrów.

Sporadycznie spożywane wafle ryżowe zastępują także inne przekąski, jak np. chipsy. Walory smakowe sprawiają, że stanowią alternatywę i mogą być wyborem na podróż. Niskokaloryczny wafel, mimo że nie jest zdrową przekąską, to spożywany sporadycznie nie powinien zaszkodzić.

Czy wafle ryżowe są zdrowe? Jak podnieść ich wartości?

Mimo że wiele osób chętnie sięga po wafle ryżowe to, jak widać, nie są one najlepszym wyborem. Nie zastąpią kromki pełnowartościowego pieczywa i mogą prowadzić przy regularnym spożyciu do problemów zdrowotnych. Dlatego też szukając łatwo dostępnej przekąski lepiej sięgnąć po orzechy lub tradycyjną kanapkę.

Jedynym sposobem na podniesienie wartości odżywczych w przypadku wafli jest połączenie ich z innymi składnikami. Dodatek owoców lub warzyw świetnie komponuje się z przekąską i uzupełnia skład. Dobrym wyborem może być połączenie wafli z:

  • awokado,
  • pastą rybną,
  • hummusem,
  • salsą pomidorową,
  • pastą jajeczną,
  • świeżymy owocami.

Każdy dodatek pozytywnie wpływa na skład i pozwala z pomocą przekąski dostarczyć cenne składniki do organizmu. Należy jednak uważać, gdyż zwiększa również kaloryczność wafli ryżowych.

Wady i zalety wafli ryżowych

Dokładne zrozumienie wad i zalet wafli wytwarzanych z ryżu w wysokiej temperaturze pozwoli łatwiej podjąć decyzję ewentualnym sięgnięciu po przekąskę.

Główne zalety produktu to:

  • łatwa dostępność,
  • niska kaloryczność,
  • dobry smak,
  • możliwość zastąpienia mniej zdrowych produktów, jak np. chipsy,
  • brak obecności glutenu,
  • wiele sposobów na łączenie z innymi produktami.

Do wad zalicza się natomiast:

  • niska zawartość składników odżywczych,
  • wysoki indeks glikemiczny,
  • wysoko przetworzony produkt utrudnia odchudzanie,
  • duża ilość soli w niektórych waflach,
  • możliwe śladowe ilości arsenu.

Mimo zatem, że ostateczna odpowiedź na pytanie, czy wafle ryżowe są zdrowe, brzmi nie, to w niektórych przypadkach dopuszczalne jest ich spożycie. Wysoka zawartość węglowodanów pomoże szybko uzupełnić energię i zastąpić inne mniej zdrowe przekąski. Nie należy jednak przesadzać z ilością wafli oraz unikać produkty w procesie odchudzania.

Ania (18)

Ania jest sercem i duszą „Get Fit Now”. Jako wieloletnia entuzjastka fitnessu i zdrowego stylu życia, przekuła swoją pasję w misję dzielenia się wiedzą i inspiracją z innymi. Absolwentka kierunku dziennikarstwo z dodatkowymi kursami z zakresu dietetyki i psychologii sportu, Anna jest odpowiedzialna za nadzór nad wszystkimi treściami publikowanymi na blogu. Jej artykuły są nie tylko bogate w fachową wiedzę, ale również napisane z ogromną pasją i zaangażowaniem, co czyni je wyjątkowymi i inspirującymi.