Mąka to nieodłączny składnik naszej diety, niestety jej spożywanie przyczynia się do zwiększenia tkanki tłuszczowej i nieodpowiedniej pracy jelit. Czy trzeba całkowicie z niej rezygnować, by cieszyć się zgrabną figurą? Dowiedz się która mąka ma najmniej kalorii.

Najlepsze mąki – poznaj mąki, które mają najmniej kalorii

Świeże pieczywo na śniadanie, pyszne pierogi i naleśniki na obiad, ciasto na deser, a na kolację ulubiony makaron. Brzmi jak idealny jadłospis na kolejny dzień. Któż z nas nie lubi mącznych produktów, na których zostaliśmy wychowani? Mąka jest jednym ze składników, którego używamy w kuchni, wiele dań powstaje na bazie mąki. Niestety ten składnik diety nie sprzyja odpowiedniej pracy jelit, dostarcza sporą dawkę kalorii i ułatwia gromadzenie tkanki tłuszczowej. Wynika z tego, że osoby, które chcą przejść na dietę i cieszyć się smukłą sylwetką muszą zrezygnować z produktów mącznych. Nic bardziej mylnego. Do przygotowania ulubionych dań można wykorzystać inne odpowiednie mąki, które są świetnym zamiennikiem popularnego białego proszku stosowanego do wypieku chleba czy produkcji makaronów. Czytając ten tekst dowiesz się, która mąka ma najmniej kalorii.

Dieta odchudzająca, która mąka ma najmniej kalorii?

W każdym sklepie na półkach znajdziemy białą mąkę pszenną. Jak wspomniano najpopularniejsza mąka nie jest odpowiednim składnikiem diety, powoduje szereg negatywnych skutków. Wpływa negatywnie na samopoczucie i sylwetkę. Zatrzymuje wodę w organizmie prowadzi do zaparć i nieodpowiednio wpływa na pracę układu pokarmowego. Biały proszek, który wszyscy dobrze znamy to wysoko oczyszczona mąka, pozbawiona otrębów (zewnętrznej osłonki), które zawierają substancje odżywcze i błonnik. Taki produkt zawiera gluten, skrobię i niewielkie ilości witamin i minerałów. Osoby przechodzące na dietę powinny zastąpić ten produkt innym rodzajem mąki, który dostarczy do organizmu niezbędnych składników odżywczych i będzie miała zmniejszoną kaloryczność. Ale czy każda mąka tego typu jest nieodpowiednia przy odchudzaniu? Okazuje się, że odpowiednie produkty pszenne można włączyć do diety niskokalorycznej, aby zrzucić zbędne kilogramy. 

Mąka pełnoziarnista – rodzaje mąki pszennej

Mąka pszenna to nie tylko ta dokładnie oczyszczona, biała i delikatna jak puch. Dostępne są również różne rodzaje mąki pełnoziarnistej, można je poznać po opisie. Mąkę pszenną, jej wartości odżywcze określa typ mąki. Najwięcej cennych substancji posiada mąka typu 3000, jest ona najmniej przetworzona, jej struktura jest gruba, a kolor całkowicie odbiega od standardowego proszku. Będąc na diecie niskokalorycznej do jadłospisu można włączyć różne rodzaje pełnoziarnistej mąki od typu 1850 do 3000:

TYP 1850 – graham
TYP 2000 – razowa
TYP 3000 – mąka z pełnego przemiału.

Te produkty dostarczą niezbędnych witamin K, D, E oraz tych z grupy B, białka, fosforu, potasu, żelaza oraz cynku. Dodatkowo zawierają wysoką zawartość błonnika Pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego, mają zmniejszoną zawartość kalorii, dlatego nie będą powodować odkładania się tłuszczu. Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu zapewnią uczucie sytości na długi czas.

Mąka gryczana – najmniej kaloryczna mąka

Mąka gryczana jest polecana szczególnie osobom, które zmagają się z problemami ze strony układu trawiennego. Mąka pozyskiwana jest z gryki. Gryka poprawia pracę jelit, zapobiega zaparciom i co najważniejsze pomaga w utrzymaniu odpowiedniej wagi. Ten rodzaj mąki jest bezglutenowy, dzięki czemu ma pozytywny wpływ na układ krążenia i obniża ciśnienie we krwi. Mąka z gryki zapobiega miażdżycy, różnego rodzaju zapaleniom oraz zapobiega tworzeniu się komórek nowotworowych i zmniejsza ilość złego cholesterolu we krwi.

Produkty zrobione z mąki gryczanej są ciemnego koloru i mają wyjątkowy smak zawierają takie składniki jak fosfor, magnez, żelazo, miedź oraz witaminy z grupy B. 100 g produktu dostarcza 335 kcal, co zapewnia uczucie sytości na długi czas.

Mąka orkiszowa – jak za dawnych lat

Produkty z mąki orkiszowej to świetny składnik diety, który pozytywnie wpływa na prace organizmu. Wspomagają układ trawienny, regulują ciśnienie krwi, zapobiegają anemii, kontrolują poziom cukru we krwi oraz aktywują układ odpornościowy 

Mąka wykonana jest z ziaren orkiszu, który jest starożytną odmianą pszenicy, jednak ich skład jest bogatszy a same ziarna są kruche i łatworozpuszczalne. Ten produkt ma mniej kalorii niż mąka pszenna. W składzie mąki orkiszowej możemy znaleźć dużo makro- i mikroelementów, witamin z gruby B, A, E, K, białka, błonnika oraz związków aktywnych. Smak mąki jest delikatny i nieco orzechowy, co zachwyci nawet największych smakoszy.

Mąka owsiana – na wypieki

Mąka owsiana to mąka wytwarzana z owsa. To jedna z tych odmian, które charakteryzują się słodkim smakiem, dzięki czemu będzie świetnie pasować do wypieków. Od tradycyjnej mąki jest twardsza co można zaobserwować w sposobie gotowania.

Mąka owsiana zawiera białko i błonnik. Podczas przygotowywania ciast warto połączyć ją z mąką pszenną, zwiększa to ilość białka i pozwala zachować właściwości mąki pszennej.

Mąka żytnia – zdrowa mąka, która ma najmniej kalorii

Mąka żytnia wytwarzana jest z nieoczyszczonych ziaren żyta występuje w trzech typach: 580, 720, 2000, z czego najzdrowszy jest ten ostatni typ. Jest bogata w błonnik karoten, witaminy z grupy B, witaminę E, fosfor, cynk, magnez, wapń i żelazo. W naturalny sposób wspomaga układ trawienia pora wzmacnia odporność.

Ten rodzaj mąki jest szczególnie zalecany osobą zmagającym się z problemami cukrzycowymi, ponieważ stabilizują poziom cukru w organizmie dzięki dużej ilości węglowodanów złożonych. Produkty z mąki żytniej posiadają mniej glutenu niż oczyszczona mąka pszenna oraz zapewniają uczucie sytości na dłużej.

Mąka dietetyczna – jaka mąka jest najzdrowsza?

Jeżeli do diety podejdziemy odpowiednio i zastosujemy zamienniki mąki pszennej nie będziemy musieli rezygnować z ulubionych dań. Więc jaka mąka jest najlepsza dla osób na diecie? Musimy tutaj zwrócić uwagę na kilka wskaźników, jednym z nich będzie zawartość kcal w 100 g mąki, ale równie ważnym będzie niski indeks glikemiczny. Takie produkty zaspokajają głód na dłuższy czas, nie powodują nagłego wzrostu stężenia cukru we krwi. Najlepsze mąki to: żytnia, pszenna pełnoziarnista, gryczana ponadto mąka kukurydziana, ryżowa czy owsiana. Osoby, które chcą stracić na wadze powinny wystrzegać się mąki migdałowej w 100 g mąki znajduje się aż 600 kcal.

Należy pamiętać, że zdrowy produkt to nie tylko ten z małą ilością kalorii, ale wartościowe pożywienie, które dostarcza do organizmu cennych składników odżywczych. Znając zapotrzebowanie organizmu i wiedząc, która mąka ma najmniej kalorii możesz uzyskać piękną sylwetkę i zdrowy organizm.

Ania (18)

Ania jest sercem i duszą „Get Fit Now”. Jako wieloletnia entuzjastka fitnessu i zdrowego stylu życia, przekuła swoją pasję w misję dzielenia się wiedzą i inspiracją z innymi. Absolwentka kierunku dziennikarstwo z dodatkowymi kursami z zakresu dietetyki i psychologii sportu, Anna jest odpowiedzialna za nadzór nad wszystkimi treściami publikowanymi na blogu. Jej artykuły są nie tylko bogate w fachową wiedzę, ale również napisane z ogromną pasją i zaangażowaniem, co czyni je wyjątkowymi i inspirującymi.