Zastanawiasz się, co zrobić z jarmużu, aby maksymalnie wykorzystać jego potencjał i cieszyć się pysznym smakiem? Sprawdź nasze pomysły na 10 dań z dodatkiem tego warzywa. Proponujemy dania główne, koktajle i przekąski, które przypadną do gustu każdemu fanowi zdrowego odżywiania.

Jarmuż to jeden z produktów, które uważane są za super food, czyli żywność mającą szczególnie pozytywny wpływ na ludzki organizm. To warzywo bogate jest w wiele kluczowych dla zdrowia witamin i minerałów, zawiera też sporo błonnika i białko. Można jeść je na surowo lub po obróbce termicznej. Dlatego wiedza o ty, co zrobić z jarmużu przyda się, by na co dzień komponować  i zróżnicowaną dietę.

Właściwości jarmużu – dlaczego warto jeść to warzywo?

Jarmuż to jedna z odmian kapusty. To zielone warzywo zawiera mnóstwo cennych witamin i minerałów. Stanowi m.in. źródło witaminy C i K, kwasu foliowego, żelaza, wapnia, magnezu, potasu, cynku, fosforu oraz karotenoidów. Dzięki takiemu składowi reguluje ciśnienie krwi, zapobiegając anemii i miażdżycy, a także pomaga usuwać z organizmu wolne rodniki. Wspiera także pracę układu nerwowego oraz wykazuje działanie antynowotworowe.  To nie koniec zalet tego warzywa liściastego: jarmuż zawiera też błonnik i białko, które są cennymi składnikami diety.

Co zrobić z jarmużu? Pomysły na pyszne posiłki

Jarmuż spożywa się na wiele rozmaitych sposobów: poczynając od dodawania go na surowo do sałatek. Jednak ze względu na to, że jest dość twardy, nie każdemu przypadnie do gustu w takiej formie. W takim wypadku można też wzbogacić dietę o jarmuż, smażąc go, dusząc lub gotując. Poniżej przedstawiamy pomysły na siedem prostych, ale bardzo zdrowych i smacznych dań z jarmużem.

Koktajl jarmużowy

Surowy jarmuż jest doskonałym składnikiem soków i koktajli. Na jego bazie można przygotować np. takie owocowo-warzywne bomby witaminowe jak smoothie z jarmużu, banana i kiwi albo koktajl z jarmużu i jabłka z dodatkiem selera naciowego. Co zrobić z jarmużu do picia? Wybrane warzywa i owoce wystarczy zblendować lub wrzucić do wyciskarki soków. Jeśli zależy Ci na bardziej sycącej wersji tej przekąski, do napoju dodaj jogurt lub mleko i zmiksowane płatki owsiane oraz orzechy.

Smażony jarmuż z dodatkami

Doskonały dodatek warzywny do obiadu — pasuje do dań mięsnych, ryby, a nawet mącznych przysmaków takich jak pierogi czy kluski śląskie. Umyj i wysusz jarmuż. Rozgrzej na patelni łyżkę oliwy z oliwek lub innego zdrowego tłuszczu i rzuć jarmuż na patelnię. Posól do smaku, według uznania możesz dodać też inne przyprawy (np. pieprz) i dodatki takie jak posiekany czosnek i świeżo starty ser

Sałatka z jarmużem

Surowy jarmuż umyj, odsącz i połącz z innymi warzywami: np. pomidorkami koktajlowymi, awokado i pokrojoną w paski papryką. Uzupełnij o dodatek białkowy — np. gotowane jajko, grillowanego kurczaka lub ulubiony ser pokrojony w kostkę i polej dressingiem na bazie oliwy lub jogurtu z dodatkiem wybranych przypraw i ziół.

Chipsy z jarmużu

Jeżeli zastanawiasz się, co zrobić z jarmużu, weź też pod uwagę zdrowe przekąski. Może to być fit alternatywa dla tradycyjnych ziemniaczanych chipsów, nieustępująca im smakiem. Na blachę wyłożoną papierem do pieczenia wysyp umyte i osuszone liście jarmużu. Oprósz przyprawami (sól, pieprz, papryka lub chili) i podlej oliwą z oliwek. Wstaw do piekarnika nagrzanego do temperatury 150 stopni. Piecz, aż listki będą rumiane i chrupiące.

Makaron, ryż lub kaszotto z jarmużem

Jarmuż, podobnie jak szpinak, może też stać się elementem przepisu na zdrowe, szybkie danie jednogarnkowe na bazie brązowego ryżu, kaszy gryczanej, owsianej, jaglanej albo jęczmiennej bądź makaronu. Duszony jarmuż świetnie pasuje do kurczaka i innych mięs, dzięki wysokiej zawartości składników mineralnych i witamin sprawdzi się też doskonale jako składnik dań wegetariańskich.

Pesto z jarmużu

Doskonałe do makaronu, a także jako dodatek do kanapek. Aby przyrządzić zielone jarmużowe pesto, połącz umyte liście jarmużu z podprażonymi na patelni pestkami słonecznika albo orzechami nerkowca. Całość uzupełnij o wybrane przyprawy, olej roślinny i sok z cytryny. Gotowe pesto można przechowywać w lodówce, dodając je do wybranych dań obiadowych i sałatek lub kanapek nawet przez kilka dni.

Zapiekanka lub pizza z jarmużem

Jarmuż dodany do dań uważanych za typowe fast foody, takie jak pizza lub zapiekanki, uczyni je zdrowszymi i bardziej kolorowymi. Zachęci też do innych kulinarnych eksperymentów mających za zadanie poprawić wartość odżywczą tych potraw. Co zrobić z jarmużu zamiast wizyty w barze szybkiej obsługi? Posyp obficie jarmużem domową pizzę na bazie pełnoziarnistego ciasta z mąki owsianej z grillowanym kurczakiem i serem cheddar albo wyczaruj zapiekankę z makaronu razowego i pieczonego łososia z dodatkiem jarmużu i czosnku.

Powyższa lista nie wyczerpuje pomysłów na to, co zrobić z jarmużu, aby cieszyć się jego niepowtarzalnymi walorami zdrowotnymi i smakiem. Tak naprawdę to warzywo można dodać do dowolnego dania obiadowego, soku lub sałatki, warto też (po odpowiedniej obróbce termicznej) chrupać je jako przekąskę między posiłkami. Pamiętaj, że bez względu na to, jak je podasz, przed zjedzeniem należy dokładnie umyć liście pod bieżącą wodą.

Ania (18)

Ania jest sercem i duszą „Get Fit Now”. Jako wieloletnia entuzjastka fitnessu i zdrowego stylu życia, przekuła swoją pasję w misję dzielenia się wiedzą i inspiracją z innymi. Absolwentka kierunku dziennikarstwo z dodatkowymi kursami z zakresu dietetyki i psychologii sportu, Anna jest odpowiedzialna za nadzór nad wszystkimi treściami publikowanymi na blogu. Jej artykuły są nie tylko bogate w fachową wiedzę, ale również napisane z ogromną pasją i zaangażowaniem, co czyni je wyjątkowymi i inspirującymi.