Pole dance co to właściwie jest? Pole dance jest popularną dyscypliną sportową, która skutecznie łączy taniec z gimnastyką i elementami akrobatyki. Regularne ćwiczenia na rurze angażują wszystkie partie mięśni, pomagają wyrzeźbić nogi oraz poprawiają elastyczność ciała. Sprawdź, dlaczego warto pójść na zajęcia pole dance!

Pole dance znany powszechnie jako taniec na rurze jest niezwykle dynamiczną formą ćwiczeń. Ta dyscyplina sportowa łączy bowiem w sobie efektowne akrobacje wraz ze zmysłowymi ruchami i treningiem siłowym. Chociaż kiedyś taniec na rurze kojarzył się głównie z erotyzmem czy wulgarnością to obecnie uznawany jest za wyjątkowo sensualną aktywność fizyczną pomagającą doskonale wyrzeźbić sylwetkę. Pole dance co to tak naprawdę jest i na czym polegają ćwiczenia na rurze?

Pole dance co to – czym jest taniec na rurze?

Pole dance, czyli taniec na rurze od 2017 roku uznawany jest przez Zgromadzenie Generalne Międzynarodowych Federacji Sportowych za dyscyplinę sportową stanowiącą znakomitą formę treningu kształtującego całe ciało. Pole dance co to właściwie jest? To doskonałe połączenie tańca, gimnastyki, akrobatyki i ćwiczeń siłowych, które przyczynia się do wzmocnienia partii mięśniowych, wyrzeźbienia sylwetki i zwiększenia ogólnej gibkości ciała. Wszystkie ćwiczenia odbywają się z wykorzystaniem metalowej rury. Pole dance w ciągu ostatnich lat znacząco zyskał na popularności, zwłaszcza wśród wielbicieli fitnessu. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że treningi pole dance wymagają dużej dyscypliny, samozaparcia, wytrzymałości oraz sprawności ruchowej. Mimo wszystko trenerzy twierdzą, że taniec na rurze może uprawiać każdy, bez względu na wiek czy płeć, wystarczą wyłącznie chęci i odpowiednie zaangażowanie.

Jak zacząć trenować pole dance?

Pole dance to dyscyplina, która polega na wykonywaniu różnego rodzaju ćwiczeń przy wykorzystywaniu rury. Mogą to być zarówno ruchy obejmujące trzymanie lub poruszanie się wokół rury, jak i wspinanie, obroty, a nawet pozycje obrotowe. Głównym celem treningów jest jednak wypracowanie siły mięśni, spalenie zbędnych kilogramów, poprawienie kondycji ruchowej oraz uzyskanie bardziej wymodelowanej sylwetki. Jednocześnie należy pamiętać, że pole dance nie jest nauką tańca erotycznego. Zajęcia z tańca na rurze przeważnie odbywają się w klubach fitness bądź szkołach tańca. Pierwsze kilkanaście minut przeznaczonych jest na rozgrzewkę, aktywującą stawy i nadgarstki. Następnie przez około 40-50 minut trwa właściwy trening, w ramach którego odbywa się nauka poszczególnych figur. Ćwiczenia kończą się kilkunastominutowym rozciąganiem ciała pozwalającym uspokoić mięśnie. Pole dance co to jest i jak ubrać się na trening? Zazwyczaj większość osób ćwiczy w krótkich spodenkach lub specjalnych majtkach do pole dance i topie, co stawia rurze określony opór. Niektórzy kupują też buty do tańca na koturnie, które pozwalają uzyskać spektakularne efekty przy trudniejszych choreografiach. 

Pole dance co to – jakie są rodzaje tańca na rurze?

Wbrew pozorom pole dance jest dyscypliną, którą cechuje wyjątkowo wiele odmian. W zależności od rodzaju, każda kategoria charakteryzuje się innymi ruchami i założeniami. Wyróżnia się więc:

  • pole sport – wersja, która stawia głównie na akrobacje na drążku pionowym. Zamiast tańca i sensualności skupia więc uwagę na koordynacji ruchów, sile mięśni oraz energii. Często ten rodzaj pole dance prezentowany jest w trakcie zawodów sportowych;
  • pole art – najbardziej artystyczna odmiana tańca na rurze, która cechuje się dopracowanymi choreografiami oraz dużym ładunkiem emocjonalnym;
  • pole exotic – zdecydowanie najbardziej sensualna i zmysłowa wersja pole dance wymagająca dużej gibkości i płynności ruchów. Cechą charakterystyczną tej kategorii są buty na wysokiej platformie;
  • pole choreo – skupia się przede wszystkim na wykonywaniu spójnych, efektywnych choreografii, często na boso;
  • fly pole – najbardziej wymagająca wersja pole dance. Taniec wykonywany jest tutaj bowiem na rurce przyczepionej bezpośrednio do sufitu. Ruchy zawierają w sobie wiele elementów akrobatyki, a rurka co jakiś czas zmienia położenia. 


Nic więc dziwnego, że pole dance cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród wielbicieli tańca, jak i treningu siłowego. Regularne ćwiczenia przynoszą wiele korzyści dla zdrowia, poprawiają kondycję, a także rozwijają mięśnie. Chociaż początki zazwyczaj bywają trudne to systematyczne treningi pozwalają uzyskać piękną i wyrzeźbioną sylwetkę, a wykonywanie skomplikowanych choreografii przynosi ogrom satysfakcji. 

Ania (18)

Ania jest sercem i duszą „Get Fit Now”. Jako wieloletnia entuzjastka fitnessu i zdrowego stylu życia, przekuła swoją pasję w misję dzielenia się wiedzą i inspiracją z innymi. Absolwentka kierunku dziennikarstwo z dodatkowymi kursami z zakresu dietetyki i psychologii sportu, Anna jest odpowiedzialna za nadzór nad wszystkimi treściami publikowanymi na blogu. Jej artykuły są nie tylko bogate w fachową wiedzę, ale również napisane z ogromną pasją i zaangażowaniem, co czyni je wyjątkowymi i inspirującymi.