Trening mentalny jako sposób na osiągnięcie Twojego celu.

Trening mentalny jako sposób na osiągnięcie Twojego celu.

Trening mentalny jest podstawą doskonalenia i rozwoju każdej dziedziny Twojego życia.

Trening mentalny stanowi najważniejszą cześć wszystkich Twoich działań, które ukierunkowane są na osiągnięcie wcześniej założonego sportowego celu. Dlaczego? Spieszę z wyjaśnieniem. Aby osiągnąć sukces w jakiejkolwiek dziedzinie sportu potrzebujesz rozwinąć umiejętności na trzech różnych płaszczyznach. W zależności od dyscypliny, w mniejszym lub większym stopniu powinnaś przyłożyć się do wszystkich trzech. Doskonalenie formy (treningi, odżywianie, regeneracja) to jedno, praca nad techniką i konkretnymi umiejętnościami to drugie, a kontrola umysłu to trzeci i najważniejszy punkt. Najważniejszy bo umysł wpływa na ciało, a zatem zaniedbanie tej części treningu może zniweczyć wszystkie inne starania.

 

Wpisz trening mentalny do kalendarza!

 

Nauczyłam się jednej bardzo ważnej rzeczy, którą coach’owie tłuką od lat (tylko w sposób, który do mnie nie przemawia). Cele należy zapisywać. W ogóle wszystko co jest istotne powinno zostać gdzieś zapisane. A najlepiej w jednym miejscu – w zeszycie, do którego potem regularnie się wraca. Który wciąż jest aktualizowany. Który stanowi realne potwierdzenie tego, że wciąż można osiągnąć więcej i więcej. Dlatego załóż taki zeszyt i od dzisiaj zacznij w nim skrupulatnie notować 🙂

Następna informacją nie będzie niczym odkrywczym. Cele najrozsądniej jest podzielić na krótkoterminowe, średnioterminowe i długoterminowe. Po co? By ułatwić sobie ich realizację. Jeśli chcesz wejść na Mont Everest, ale póki co wspinasz się jedynie na sztucznej ściance to musisz liczyć się z tym, że czeka Cię długa droga, do ociągnięcia tego celu. Powinnaś uzmysłowić sobie również, że na ten duży cel składa się wiele innych mniejszych, które możesz zaliczać jeden po drugim w krótkich okresach czasu. Dzięki takiemu podejściu nie stracisz motywacji w czasie procesu przygotowawczego, nie zboczysz ze swojej drogi i zdecydowanie trudniej będzie Cie rozproszyć tu i teraz, podczas stawiania pierwszych kroków.

Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz wynikająca z zapisywania. Kiedy coś spiszesz to tak jak byś wypowiedziała zaklęcie – w Twoim życiu zaczynają działać magiczne siły. Dzięki temu prostemu zabiegowi, podświadomość rozpoczyna prace nad realizacją Twoich celów. Działa ‘w tle’ całodobowo, aż w którymś momencie świadoma część umysły zaczyna dostrzegać, że Twój cel nie jest wcale czymś wyimaginowanym, a więc jest osiągalny. I nagle Mont Everest zaczyna mieścić się w strefie Twoich możliwości 🙂

 

Trening mentalny jest dla każdego

 

Trening mentalny i istotę jego działania chcę przedstawić Ci na przykładzie treningu wspinaczkowego. A to dlatego, że jest to sport, w którym opanowanie umysłu ma przeogromne znaczenie. No i dlatego, że wspinaczka sportowa (teraz) i alpejska (w przyszłości) jest moim własnym celem. Tak poza tym, wszystko o czym tu napiszę, ma bezpośrednie przełożenie na wszystkie dyscypliny sportowe, a także inne nie-sportowe cele życiowe, o jakich teraz pomyślałaś 🙂

Zatem bez owijania w bawełnę – najważniejszym mięśniem, nieustannie zaangażowanym do pracy podczas ćwiczeń, jest mózg. W każdego rodzaju działalności najlepszą opcją na podniesienie swoich możliwości jest więc doskonalenie sposobu myślenia. To czy wspinacz odniesienie sukces czy porażkę jest zapisane w jego podświadomości (a może świadomości?) jeszcze przed momentem, w którym oderwie nogi od ziemi. Nawet jeśli posiądzie wszelką dostępną wiedzę o przyrządach asekuracyjnych i technikach wspinaczkowych, wzmocni ciało właściwymi treningami na siłowni i kupi najlepsze buty wspinaczkowe to czeka go porażka jeśli w jego głowie nie ma miejsca na sukces.

 

Mądry człowiek jest panem swojego umysłu. Głupi – jego sługą.

-Publiusz Syrus

 

Trening mentalny – rozwiń skrzydła umysłu

 

  1. Oddziel obraz własnej osoby od wyników jakie osiągasz. Ilekroć będziesz skupiać się na perfekcyjnym prowadzeniu drogi, tyle razy będziesz odpadać od ściany. Pod wpływem presji, którą sama na siebie nałożysz. Wszystko wyda się łatwiejsze i pójdzie Ci zdecydowanie lepiej, gdy skupisz się na samym procesie, bez żadnych oczekiwań co do efektu i bez zbędnego oceniania siebie.
  2. Otaczaj się pozytywnymi ludźmi. Każdego z nas otacza aura, którą emanujemy na swoje otoczenie. Twoje myśli i nastawienie wywierają wpływ na osoby znajdujące się przy Tobie. I vice versa. Dlatego na partnera wspinaczkowego wybierz osobę, która myśli podobnie jak Ty i jest pozytywnie nastawiona.
  3. Poszerzaj swoją strefę komfortu. Jeśli chcesz doskonalić swoje umiejętności musisz stopniowo wychodzić poza aktualne granicę. W praktyce oznacza to robienie właśnie tego, czego się boisz. Czyli na przykład kontynuowanie wspinaczki pomimo psychicznego i fizycznego dyskomfortu. Dzięki temu zakres tego co jest możliwe stale się powiększa.
  4. Proaktywnie zarządzaj ryzykiem. Wspinaczka nierozerwalnie związana jest z ryzykiem, a chęć poprawy umiejętności wspinaczkowych z jego wzrostem. Powinnaś więc po prostu zaakceptować jego istnienie, ale jednocześnie wciąż mieć je na uwadze. I myśleć o sposobach obniżania go w konkretnych sytuacjach.
  5. Wzmocnij wiarę w siebie. Zamiast rozpamiętywać niepowodzenia i porażki skup się na małych i dużych sukcesach. Poziom wiary w Twoje możliwości jest bowiem bezpośrednim następstwem myśli, które doświadczasz każdego dnia.

 

I kolejne 5 punktów mentalnego dekalogu

 

6. Wykorzystaj wizualizację. Utwórz w umyśle pozytywny film, który obrazuje jak osiągasz swój aktualny cel i wracaj do niego w kluczowych momentach. Obierz perspektywę zewnętrznego świadomego obserwatora. To pozwoli Ci złapać potrzebny dystans, spojrzeć na sytuacje z innej perspektywy i być może wyłapać niewidoczne dotąd niuanse.

7. Wprowadź rytuały przedwspinaczkowe. To co robisz i o czym myślisz tuż przed rozpoczęciem drogi, stanowi swego rodzaju fundament. Kiepski fundament oznacza kiepskie działanie w ścianie. Znajdź więc swoją najlepszą sekwencję i trzymaj się jej. Znaczenie może mieć wszystko: rytm oddechu, postawa ciała, ostatni posiłek, rozgrzewka.

8. Przejmij kontrolę nad stresem. Koniecznie zanim on pierwszy przejmie kontrolę nad Tobą. Stres który rodzi się w głowie manifestuje się przecież napięciem w ciele. A takie napięcie kończy się pogorszeniem motoryki oraz często atakami paniki.

9. Prowadź pozytywny dialog wewnętrzny. W głowie każdego z nas siedzi krytyk i motywator. Ten pierwszy jest czasem przydatny, pozwala Ci na przykład wykonać szybką analizę popełnionych błędów. Ale to drugi powinien przeważać, bo to on napędza Twoje działania i pozwala Ci na skuteczne wspinanie się.

10. Kochaj to co robisz. Bez względu na wszystko. Tym co odróżnia ludzi sukcesu od innych jest utrzymywanie motywacji, na wysokim poziomie bez względu na sytuację. A także pokochanie samego procesu bardziej niż celu 🙂

 

trening mentalny, getfitnow

 

Na sam koniec mogę napisać jeszcze tylko jedno – nie bój się wyjść z tłumu i pobiec swoją własną drogą. Pierwszym krokiem do poprawy Twojej sytuacji jest poznanie siebie i określenie czego tak naprawdę chcesz. Jeśli już to ustalisz dostój się do tego celu. Bo wiesz, nie można wznieść się ponad aktualny poziom, myśląc i postępując po staremu.

 

I oby w sercu nie zabrakło Ci odwagi!

Paula