Medytacja, czyli najlepsze narzędzie rozwoju., medytacja, rozwój
PSYCHE

Medytacja, czyli najlepsze narzędzie rozwoju.

Rozwój, jest w pewnym sensie warunkiem istnienia. Życie podlega bowiem nieustannym zmianom. Musisz być tego świadom i wiedzieć czego się od Ciebie oczekuje. Kluczem do rozwoju, jest świadomość, którą z kolei można osiągnąć poprzez medytacje. Medytacja jest niezwykłym narzędziem, dzięki któremu możesz również odnaleźć się w tu i teraz, otworzyć na dobrobyt Wszechświata, odkryć swoje umiejętności oraz uwolnić kreatywność. Tak na prawdę jest to dopiero początek długiej listy możliwości, jakie daje medytacja. Chcesz spróbować? Przeczytaj wpis i dowiedz się jak nauczyć się medytować.

 

Czym jest medytacja?

 

Medytacja jest duchową podróżą wgłąb siebie. Jest sposobem i celem samym w sobie. Jest czynnością, podczas wykonywania której można robić nic, a można też skakać i tańczyć. Jest również zjawiskiem energetycznym. Jest metodą wyciszenia się, ale może również pobudzać. Jest czymś bardzo osobistym i dla każdego oznacza coś innego. Nie można podać więc jednej prostej reguły, by wyjaśnić czym tak na prawdę jest medytacja. Jednak…

 

“Podstawą medytacji jest sztuka bycia uważnym i świadomym tego, co dzieje się w Tobie i na zewnątrz.”

 

Medytacja polega na obserwowaniu, które prowadzi do świadomości. Jeśli potrafisz być czujnym i uważnie obserwować to w pewnym momencie przedmiot Twojej obserwacji zniknie. Jest to pożądane zjawisko. Mimo, ze medytując nie możesz narzucać sobie żadnego celu, ani też niczego oczekiwać, całkowite oczyszczenie umysłu jest niezbędne i do tego należy dążyć. Kierując się zasadą, że przedmiot obserwowany, przestaje istnieć, gdy dostatecznie długo go obserwujesz, można wyćwiczyć świadomość trenując odpowiednio długo.

 

4 kroki do świadomości

 

  1. Świadomość ciała, to pierwszy etap. Obserwuj swoje ciało, gesty i ruch, Jeśli nawiążesz połączenie ze swoim ciałem, stanie się ono bardziej zrelaksowane, zharmonizowane, wypełni się spokojem. W tym celu odautomatyzuj czynności, które wykonujesz każdego dnia. Spacerując stawiaj kroki z uwagą, obserwuj uważnie otaczający Cię świat, kiedy mówisz bądź świadom słów, które wypowiadasz. Wprowadź regularną aktywność fizyczną do swojego życia, by nauczyć się pracować z ciałem.
  2. Świadomość myśli, to kolejny etap na drodze do świadomości absolutnej. Obserwuj myśli, które pojawiają się w Twojej głowie. Gdy są niespokojne, postaraj się je wyciszyć. Bądź obok nich, nie próbuj stać się nimi. W pewnym momencie myśli znikną, a więc zniknie chaos, a Ty zauważysz połączenie umysłu i ciała.
  3. Świadomość uczuć i emocji nastąpi naturalne. Zauważysz, że nie jesteś żadną ze swoich emocji. Jesteś tylko obserwatorem. Jeśli więc nie jesteś złością, to możesz przestać się złościć. Nie jesteś też nienawiścią, możesz więc ją odrzucić. Na tym etapie nauczysz się świadomie kierować swoim nastrojem.
  4. Ostateczna świadomość, czyli świadomość świadomości. Jest to moment, w którym ciało doznaje naturalnej przyjemności, umysł szczęścia, serce radości, a sama świadomość błogości. Jest to moment Twojego przebudzenia, w którym nie ma nic, prócz Ciebie samego.

 

Medytacja odbywa się w sferze fizycznej, psychicznej i duchowej jednocześnie. Połączenie i zharmonizowanie tych trzech sfer może okazać się trudne. Nie rezygnuj, jeśli coś nie pójdzie po Twojej myśli. A przede wszystkim nie stawiaj sobie wymagań. Wymagania są domeną ego, którego należy się pozbyći. Nie rób też nic na siłę, ponieważ wysiłek stworzy napięcie. W chwili, gdy chcesz rozpocząć medytację, bądź rozluźniony i radosny. Potraktuj to jak zabawę. Kiedy się bawisz umysł jest otwarty. Gdy stajesz się poważny, umysł się zamyka. Z pewnością będzie chciał powiedzieć Ci, że medytacja nie ma sensu. Umysł lubi bowiem wyzwania, a techniki medytacji są proste. Będzie więc podpowiadał Ci, że taka prościzna nie może doprowadzić Cię do czegoś absolutnego.

 

“Wykonywanie czegoś, co nie wymaga żadnych działań jest dla umysłu absurdalne.”

 

Wszystkie techniki medytacji mają doprowadzić Cię do momentu, w którym medytowanie nie będzie wymagało z Twojej strony żadnej pracy. Aby zacząć, wybierz jedną technikę i stosuj ją przez co najmniej trzy dni. Jeśli przypadnie Ci do gustu, zostań z nią nawet na trzy miesiące. W żadnym wypadku nie mieszaj dwóch lub więcej technik ze sobą. Przed rozpoczęciem medytacji, upewnij się, że właściwie zrozumiałeś daną technikę i wiesz co masz robić. Wyznacz w swoim domu miejsce do medytacji, które będziesz regularnie ładował pozytywnymi wibracjami, które postawą podczas medytacji. Znajdź wygodną dla siebie pozycję, która pozwoli Ci zapomnieć o własnym ciele. Możesz siedzieć, leżeć, stać, to zależy tylko od Ciebie.

 

3 zasady medytacji

Rozluźnij się. Nie śpiesz się.

Kontroluj umysł, ale nie koncentruj się na nim. Obserwuj uważnie.

Nie oceniaj i nie wypatruj rezultatów.

 

Co robić podczas medytacji?

 

Medytacja to działanie bez wysiłku, nie musisz więc nic robić. Jednak jeśli chcesz, możesz wykonywać różne czynności, pod warunkiem, że pozostaniesz w skupieniu i uwadze. Dobrym rozwiązaniem jest rozpoczęcie medytacji od katharsis – ruchu, który oczyszcza. Kiedy poprzez aktywność wyrzucisz z siebie wszystko, w naturalny sposób poczujesz potrzebę zajęcia statycznej pozycji.

Jeśli podczas wykonywania medytacji coś będzie Cię rozpraszać, skup się na oddechu. Dzięki temu w jednej chwili skierujesz uwagę na teraźniejszość. Przeniesienie uwagi na oddech pozwala przekroczyć barierę czasu i przestrzeni. Dodatkowo świadome oddychanie sprzyja poruszaniu się prany, czyli energii życiowej.

Skupienie możesz także skierować na wewnętrzne trzecie oko, w tantrze nazywane okiem Sziwy. Znajduje się ono pomiędzy brwiami, gdzie również mieści się tajemniczy gruczoł zwany szyszynką. Skierowanie uwagi na trzecie on jest dziecinnie proste, bo ono samoistnie przyciąga i pochłania  naszą energię. Poświęcanie dostatecznie często uwagi trzeciemu oku, ożywi je, gdyż zwykle nie jest używane.

Wykorzystaj pasywność uszu, które są nieagresywne i i zawsze otwarte na dźwięki. Podczas medytacji możesz wypowiadać sylabę “OM”. Ma brzmieć jak “O-Ł-M”. Jest to dźwięk naturalny, czysty i przyjemny. Wytwarza wyczuwalne w ciele, umyśle i systemie nerwowym wibracje.

I najważniejsze: przenieś się z głowy do serca. Serce to drzwi do rzeczywistości. Na ośrodek serca oddziałuje właśnie sylaba “OM”.

 

Jakie korzyści przynosi medytacja?

 

Przede wszystkim medytacja pozwala rozwijać intuicję, dzięki której wiemy co jest dla nas dobre, co da nam spełnienie, co nas rozwinie. Za prawą medytacji rodzi się też zdolność reagowania, zwana inteligencją. Dzięki niej zachowujemy się stosownie do sytuacji, w przeciwieństwie do ludzi głupich, którzy zawsze postępują tak samo. Osoba inteligentna potrafi sobie zaufać i ponosi odpowiedzialność za swoje działania. Za sprawą medytacji uwalnia się też kreatywność i chęć do działania.

Medytacja daje także radość z bycia sobą i radość z życia w ogóle. Uwalnia  nagromadzone w ciele i umyśle napięcia, co ułatwia osiągnięcie wolnego od myśli, stanu odprężenia. Medytacja uczy świadomego używania umysłu daje możliwość wyłączania ego. Poprawia przepływ energii we wszystkich jej ośrodkach i całym ciele. W końcu medytacja pomaga dotrzeć do wnętrza, do prawdziwej istoty Twojego JA 🙂

 

Udanej podróży!

Paula ♥


Ten wpis pochodzi prosto z serca. Powstał w oparciu o mój aktualny stan wiedzy i poziom świadomości, które nieustannie się poszerzają i wzrastają. Jeśli z czymś się nie zgadzasz albo chcesz dowiedzieć się więcej umieść komentarz pod nim lub wyślij maila.