7 sposobów radzenia sobie ze stresem. Który wybierasz?

7 sposobów radzenia sobie ze stresem. Który wybierasz?

Stres okiem naukowca, to relacja sytuacji w jakiej człowiek się znajduje do jego możliwości adaptacyjnych. Jeśli w danej chwili coś Cię przerosło, to wielce prawdopodobne, że odczuwasz stres. Od strony fizjologicznej, jest to wzrost kortyzolu, czyli hormonu stresu. W sytuacji zagrożenia życia, podwyższony poziom kortyzolu jest niezwykle ważny. Odpowiada za reakcję walcz lub uciekaj. Jednak na co dzień nie walczymy o życie, a mimo to nie jesteśmy w stanie uniknąć stresu. Pojawia się praktycznie na wszystkich płaszczyznach naszego życia i w zdecydowanej większości przypadków nie można nazwać go zjawiskiem pozytywnym. Jak zatem radzić sobie w sytuacjach stresogennych oraz jak neutralizować negatywne skutki wywołane przez stres?

 

Krótko o tym, czym jest stres

 

Stres jest zaburzeniem homeostazy, czyli fizjologicznej równowagi organizmu. Zaburzenie to może zostać wywołane przez różnego rodzaju czynniki, które nazywamy stresorami. Stres może być wywołany przez kłótnie z Twoją drugą połówką, problemy finansowe czy chociażby opóźniony autobus. Tak na prawdę każda sytuacja może być dla Ciebie stresująca, jeżeli nie potrafisz sobie z nią poradzić. Do głównych przyczyn stresu zaliczyć można wysokie uprzemysłowienie, które odcina nas od natury, rozwój cywilizacji, w której przestajemy być sobą oraz szybkie tempo życia, które jeszcze bardziej oddala nas od siebie samych.

Z pewnego punktu widzenia stres jest niezbędną częścią naszego życia i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie. Właściwy poziom kortyzolu pozwala Ci między innymi rano wstać z łóżka. Takie chwilowe podwyższenie jego poziomu, w przeciwieństwie do stresu długotrwałego, jest dla nad dobre. W wielu sytuacjach taki stres napędza nas do działania. Jednak, gdy pojawia się często lub towarzyszy nam ciągle, sytuacja zmienia się diametralnie. Chroniczny, czyli ciągły stres jest powodem wielu poważnych schorzeń, fizycznych i psychicznych. Nasze ciało tylko do pewnego stopnia jest do niego przystosowane.

Jak wyłączyć stres?

 

Przede wszystkim musisz uświadomić sobie, że jesteś Panem/Panią sytuacji, w której się znajdujesz i decydujesz samodzielnie o tym jak zareagować. Nawet, jeśli w danej chwili wyda Ci się to niemożliwe, uwierz mi, możesz wyluzować. Poniżej kilka sposobów, które pomogą Ci nauczyć się jak zapanować nad stresem.

 

1.Optymizm

Jeśli patrzysz na świat przez ciemne okulary i widzisz wszystko czarno-białe, to koniecznie zmień te bryle na różowe. Świat ma niezliczoną ilość barw. Dopatrywanie się na siłę tylko tych ciemnych niczego Ci nie ułatwi. A wręcz przeciwnie! (I nie mów, że jesteś realistą) Ludzie pozytywnie nastawieni do życia przyciągają pozytywne zdarzenia i innych pozytywnych ludzi. Ich optymizm się zwielokrotnia i mnoży, przez co są szczęśliwsi i zdecydowanie trudniej jest ich zestresować. Ich organizm wydziela dużo więcej serotoniny i dopaminy, ale to dlatego, że sami tak wybrali. Wybrali, by być szczęśliwymi ludźmi, zamiast miękkimi marudami przeżywającymi wszystkie pseudo stresujące sytuacje sto razy bardziej.

 

2.Życzliwość

Istnieje jedna podstawowa zasada we Wszechświecie, która obowiązuje również na tej planecie. Przyciąganie! Przyciąganie można uruchomić stając się życzliwym człowiekiem, czyli okazując dobro innym. Dobro, które komuś okażesz, na pewno do Ciebie wróci. Kiedy Ty będziesz miał problem, na pewno ktoś pomoże Tobie i oszczędzi Ci stresu. Życzliwość okazuj na każdym kroku, w relacji z drugim człowiekiem, a wytworzysz wokół siebie dobrą aurę, która będzie wywierać wpływ zarówno na Ciebie jak i na Twoje otoczenie. Na prawdę sporo stresu można zaoszczędzić będąc życzliwym dla innych, bo większość problemów ludzie stwarzają sobie nawzajem sami.

 

3.Joga

Joga jest dzisiaj mylnie traktowana jako jedna z wielu form treningu. Ludzie, którzy ćwiczą jogę, dbają wyłączenie o ciało. A nie tylko ciałem należy się interesować. Joga jest pewnego rodzaju rytuałem, którego głównym zadaniem jest połączenie duszy i ciała oraz doprowadzenie do równowagi i harmonii pomiędzy nimi. Stan wewnętrznej równowagi, który w tym przypadku uwidacznia się również na zewnątrz, w postaci ciała pełnego sił witalnych, jest swoistą tarczą obronną. Będąc człowiekiem zharmonizowanym, zdecydowanie łatwiej jest funkcjonować w świecie pełnym bodźców stresowych.

 

4.Medytacja

Nie ma zapewne lepszego sposobu na odstresowanie, niż medytacja. Jest to forma oczyszczenia. Podczas medytacji Twoim celem jest zapomnieć o wszystkim i przestać myśleć. Bardzo często podnosimy nieświadomie hormony stresu tylko poprzez rozmyślanie, analizowanie i gdybanie. Kortyzol wzrasta i to znacząco, nawet w sytuacji, gdy realnie nie dzieje się nic, ale Ty masz w głowie projekcje swoich czarnych wizji. Ćwicząc medytację możesz nauczyć się wyłączać Twój paplający umysł i wyciszać go. Bardzo ważną umiejętnością jest świadome korzystanie z umysłu, który potrafi płatać niezłe figle.

Jeśli nie potrafisz siedzieć w miejscu, zainteresuj się medytacjami aktywnymi. Jest to dynamiczna forma medytacji, polegająca na pozostawaniu w ruchu przez większość czasu medytowania. Co najciekawsze, medytacją aktywną może stać się np. bieganie, sprzątanie czy prasowanie. Każda monotonna sama w sobie czynność, może zostać wykorzystana do uprawiania medytacji 🙂

 

5.Aktywność fizyczna

Kolejna opcja dla osób, które lubią być aktywne, to trening. Regularna aktywność fizyczna, to regularny dopływ hormonów szczęścia, które podczas wysiłku fizycznego wydziela nasz organizm. Dodatkowo trening jest narzędziem, za pomocą którego człowiek staje się pewniejszy siebie, Wraz ze wzrostem siły fizycznej można zaobserwować wzrost siły mentalnej. Takie połączenie sprawia, że zaczynasz w siebie wierzyć i stajesz się trudnym dla stresu przeciwnikiem. Jeśli na treningu udaje Ci się dokonać rzeczy, które kiedyś nie były w Twoim zasięgu, to w życiu codziennym stajesz się odważniejszy i nie jest Cię tak łatwo złamać. Jeśli nie poddajesz się na sali treningowej to nie rób tego też po za nią 🙂

 

6.Zmiana sposobu myślenia

Rzeczywistość, która Cię otacza, to tak na prawdę zaprogramowana przestrzeń. Ludzie, który śpią, odbierają ją w sposób, który ktoś im narzucił. Nie wybierają sami, co im się przydarza. Ba, nie wiedzą nawet, że mogą wybrać. Za to Ty, możesz sam zacząć programować swoje otoczenie. Zacznij od tego, w jaki sposób oceniasz miejsce, w którym żyjesz. Czy jesteś chociaż obiektywny? Ludzie, jako gatunek, mają skłonność do wyolbrzymiania tego co negatywne. Z igły na prawdę potrafią zrobić widły. Jeśli jesteś w sytuacji, która potencjalnie ma wywołać u Ciebie stres, to spróbuj ocenić ją totalnie odwrotnie. Obróć ją w żart, zbagatelizuj, albo podejdź do niej z neutralnym nastawieniem. Czarne myśli mogą jedynie dodatkowo Cię stresować.

 

7.Floating

Dla osób mega wymagającym jest też taka propozycja – odetnij się na godzinę od wszelkich zewnętrznych bodźców w kabinie do floatingu 🙂 Floating może stać się metodą na uśpienie umysłu. A to wszystko za sprawą kilku czynników. Podczas sesji floatingu znajdujesz się w zaciemnionej kabinie totalnie sam. Oczy nie mają czego oglądać, uczy nie mają czego słuchać (chyba, że bicia Twojego serca). Unosisz się na wodzie, której gęstość zwiększono przez dodanie siarczanu magnezu. On nie pachnie, a jego pH jest obojętne dla skóry. Temperatura wody odpowiada zaś dokładnie temperaturze Twojego ciała. Nos niczego nie wącha, a ciało nie odbiera bodźców dotykowych. Nie ma też z kim pogadać. Jest to na pewno bardzo fajnie doświadczenie, mega kontrastujące z naszą codzienną rzeczywistością. Twórcy floatingu twierdzą, że już jedna sesja jest w stanie odprężyć ciało i umysł, oraz zniknąć hormony stresu z organizmu.

 

I pamiętaj, jesteś jak pusta kartka. Jeśli wybierzesz szczęście, będziesz szczęśliwy. Jeśli wybierzesz stres, będziesz zestresowany. Wybór należy do Ciebie w każdej sytuacji. By jednak iść na przód i ciągle się rozwijać, nie daj się wkręcić w syndrom XXI wieku, jakim jest stres. Unikaj go, a kiedy jest to niemożliwe naucz się z nim obchodzić.

Paula ♥


Ten wpis pochodzi prosto z serca. Powstał w oparciu o mój aktualny stan wiedzy i poziom świadomości, które nieustannie się poszerzają i wzrastają. Jeśli z czymś się nie zgadzasz albo chcesz dowiedzieć się więcej umieść komentarz pod nim lub wyślij maila.

Close Menu